چرا باید روی صندلی استاندارد بشینیم

کسانی که ساعات زیادی از روز را پشت میز می گذرانند و در اصطلاح پشت میزنشین هستند، بیشتر از بقیه از درد کمر و دست و پا و گردن شکایت دارند و البته از اینکه مجبورند ساعات زیادی را درحالت نشسته سپری کنند ناراضی هستند. اگر به  این نوع مشکلات رسیدگی نشود قطعا دردسرساز خواهند شد و البته با رعایت نکاتی ساده می توان از بروز آنها جلوگیری کرد.دکتر سید منصور رایگانی استاد دانشگاه علوم شهید بهشتی و متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، با اشاره به اینکه مردم در طول روز مدت زیادی را در حالت نشسته سپری می کنند، اینچنین توضیح می دهند:

با توجه به اینکه بیشتر فعالیتهای ما زمانی انجام می شود که روی مبل یا صندلی نشسته ایم بهتر است نکاتی را برای حفظ سلامتی در این وضعیت بدانیم تا با رعایت آنها از بروز عوارض ناشی از نشستن های طولانی مدت پیشگیری کنیم.

داشتن یک بدن سالم، یکی از مهم ترین موارد جهت پیشگیری از بروز مشکلات مختلف است. انجام فعالیتهای ورزشی منظم و پیوسته ، تغذیه مناسب و همچنین دوری از استرس و فشارهای عصبی نکات ساده ای است که باعث می شوند فرد آمادگی لازم برای انجام فعالیتهای روزانه از جمله نشستن را داشته باشد . هنگام کار، حتما هر 15 تا 20 دقیقه یک بار ، از جای خود بلند شده و کمی راه بروید.

محل نشستن باید مناسب و استاندارد باشد. اگر فرد در مکان نامناسب بنشیند، به خصوص وقتی مدتی طولانی در این وضع قرار گیرد، به طور حتم با عوارض متعدد جسمی روبرو خواهد شد .ارتفاع، اندازه و عمق محل نشستن باید متناسب با بدن فرد تنظیم شود؛ به این معنا که اگر صندلی خیلی کوتاه یا کوچک باشد و عمق و پشتی مناسبی نداشته باشد، می‌تواند دردسرساز شود.

علاوه بر این، قسمت بالای گردن و پشت سر هم باید محل مناسبی برای استقرار داشته باشد تا از ایجاد درد سر و گردن پیشگیری شود.

بهترین وضع نشستن روی صندلی حالتی است که زاویه میان ران و ساق پا و همچنین زاویه بین ران و ستون فقرات 90 درجه باشد.

همچنین صندلی باید پشتی مناسبی داشته و به کمک آن، گودی طبیعی کمر پر شود.بنابراین اگر صندلی شما چنین شرایطی را ندارد، حتما باید برای کاهش مشکلات فیزیکی، با استفاده از یک بالشتک کوچک گودی کمر را پرکنید.

چنانچه کار شما به چرخش نیاز ندارد و ناچار هستید مدت طولانی روی صندلی بنشینید، باید به دسته‌های صندلی هم دقت کنید؛ دسته‌های صندلی باید طوری تنظیم شود که دست‌ به راحتی روی آن مستقر شده و ارتفاع آنها هم باید به گونه‌ای باشد که زاویه میان ساعد و بازو 90 درجه و دست و ساعد موازی زمین باشد.

جنس صندلی نیز مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. صندلی باید پوشش نرم و راحتی داشته و بهتر است انعطاف‌پذیر هم باشد. همچنین اگر بتوان صندلی ای با پوششی ازجنس طبیعی انتخاب کرد، به دلیل تعرق بهتر، وضعیت مناسب تر خواهد شد .

بهترین میز برای یک صندلی مناسب

همان‌طور که گفته شد صندلی یا نیمکتی که قرار است روی آن بنشینید و کارهایتان را انجام دهید، باید شرایط خاصی داشته باشد؛ اما نباید از وضع آنچه جلوی صندلی قرار می‌گیرد هم غافل شوید. به عنوان مثال اگر قرار است میزی جلوی صندلی باشد، حتما باید نکات مربوط به آن را نیز در نظر بگیرید و براساس آنها میز تهیه کنید.

دکتر رایگانی در این‌باره یادآور می‌شود:
میزی که جلوی صندلی است، حتما باید در فاصله‌ای مناسب قرار گیرد تا زمانی که می‌خواهید کارهایتان را انجام دهید، محل استقرار دست‌ها و میز هم سطح باشند. هنگام کار با کامپیوتر هم باید دقت داشته باشید آرنج در مکانی راحت و قابل انعطاف قرار گیرد. البته مچ دست هم همین شرایط را دارد و باید روی سطحی نرم و انعطاف‌پذیر باشد.
زاویه میان دست و مچ هنگام کار با کامپیوتر، حتما باید صفر درجه باشد؛ به این معنی که مچ نباید ابدا به سمت بالا یا پایین خم شود.

دکتر رایگانی با اشاره به این‌که در حال انجام هر کاری که باشید، حتما هر 15 تا 20 دقیقه یک‌بار باید از جای خود بلند شده و کمی راه بروید، خاطرنشان می‌کند:

راه رفتن‌ و ایستادن پس از چند دقیقه نشستن، یکی از مهم‌ترین اصولی است که نه تنها به حفظ سلامت سیستم اسکلتی ـ عضلانی کمک می‌کند، بلکه برای جلوگیری از مرگ‌های ناگهانی هم توصیه می‌شود.در واقع ثابت شده است که نشستن‌های طولانی مدت، یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌های ناگهانی است و به همین دلیل لازم است حتما پس از 15 دقیقه نشستن از جای خود بلند شوید و اگر راه رفتن ممکن نیست، حداقل کمی بایستید. در ضمن، اگر بتوانید خوب است کارهایتان را مدتی به صورت ایستاده و در حال حرکت انجام دهید تا مدت زمان نشستن کاهش یابد.

نشستن‌های طولانی مدت موجب گرفتگی عضلات، کاهش جریان خون و درد و التهاب استخوان نشیمنگاه می‌شود. همچنین گاهی به علت قرار دادن کیف پول در جیب پشت شلوار، شاهد گرفتگی اعصاب سیاتیک نیز هستیم که به همین دلیل توصیه می‌شود حتما قبل از نشستن، کیف را از جیب‌تان خارج کنید.

هنگام نشستن به هیچ وجه نباید قوز کنید و برای بهبود وضع خود می‌توانید شرایط بدنی مناسب را رعایت کرده و از ورزش‌های کششی عضلات کتف و شانه استفاده کنید.

پس از اتمام کار به مدت 5 دقیقه مشغول فعالیت‌های ورزشی ساده‌ای مانند نرمش‌های درجا و کشش‌های عضلانی شوید و هنگام کار هم مصرف مایعات کافی، بخصوص آب یا چای کمرنگ را فراموش نکنید.

Menu